Nederlands
  nl
English
  en
contact frequently asked questions
log in
VU
 
Veelgestelde vragen

Direct naar...
Hoe bestel ik een boek bij VIB
Om te kunnen bestellen moet je een account aanmaken. Je kunt tijdens het bestelproces een account aanmaken.
Ontvang ik een Track-en-Tracecode?
Je ontvangt direct nadat je betaald hebt een Track-en-Tracecode van Post.nl. Op de website die in de email wordt vermeld kun je opzoeken wanneer je pakket wordt bezorgd.
Wat betaal ik aan verzendkosten?
De verzendkosten bij VIB zijn 1,95 euro ongeacht de omvang van je bestelling.
Wie levert de boeken?
De VU Boekhandel in het hoofdgebouw van de VU verzendt de boeken. Levering gebeurt door Post.nl
Moet ik lid zijn om te kunnen bestellen?
Je moet lid zijn om van de kortingsmogelijkheden op studieboeken gebruik te kunnen maken. Ben je nog geen lid? Dan kun je lid worden tijdens het bestellen.
Hoe lang duurt het voordat een boek geleverd is?
Boeken die op voorraad liggen leveren wij de volgende werkdag. Vrijwel alle studieboeken kunnen we daardoor zeer snel leveren. Als de boeken niet op voorraad zijn duurt levering van Nederlandstalige studieboeken 2 en niet-Nederlandstalige studieboeken 3 werkdagen; uitzonderingen daargelaten.
VIB informeert altijd als een boek een langer dan verwachte levertijd heeft.

Vragen? Mail dan naar mijnstudievereniging@vuboekhandel.nl. Wij helpen je graag verder.
Ik heb mijn bestelling (nog) niet ontvangen, wat moet ik doen?
Online kun je zien of je bestelling verzonden is of nog wordt verwerkt.
Als je bestelling in je account de status 'verzonden' heeft maar je hebt deze nog niet ontvangen, check dan allereerst de Track-en-Tracecode die je hebt ontvangen in je mailbox. Als je je bestelling 3 werkdagen nadat die is verzonden nog niet hebt ontvangen, dan kun je een mail sturen naar mijnstudievereniging@vuboekhandel.nl.
Om je zo snel mogelijk van dienst te zijn, verzoeken wij je vriendelijk je bestelnummer te vermelden in je e-mail en aan te geven dat het een bestelling via VIB betreft.
Hoe kan ik betalen?
Studieboeken betaal je online bij VIB met Ideal.

Waar vind ik informatie over mijn facturen en betalingen?
Je kunt online de status van je bestellingen inzien en je facturen bekijken via mijn account. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag hem online op via wachtwoord vergeten

Hoe lang duurt het voordat mijn betaling verwerkt is?
Je betaling via Ideal wordt direct door ons verwerkt. Je kunt zien dat je elektronisch hebt betaald door een vermelding op de factuur en een email die je ontvangt van de bank.

Ik zou graag een kopie van de factuur willen hebben. Hoe kom ik daaraan?
Je kunt eenvoudig een kopie opvragen door de kopie te downloaden via mijn account.

Kan ik de gegevens op mijn factuur nog aanpassen?
Je kunt de factuur niet zelf (online) wijzigen. Als je een aangepaste factuur wilt, kun je contact opnemen via email.

Ik heb mijn artikel geretourneerd of geannuleerd. Wanneer krijg ik mijn geld terug?
VIB streeft ernaar om retourneringen en annuleringen zo snel mogelijk terug te storten. Als je na een week nog niets hebt ontvangen, dan kun je mailen onder vermelding van je naam, de titel van het boek en van het feit dat het een bestelling via VIB is geweest naar:
Hoe kan ik mijn bestelling annuleren?
Je kunt tijdens het bestelproces je bestelling annuleren. Verwijder daartoe de boeken uit je winkelwagen. Heb je al betaald en wil je toch annuleren? Neem in dit geval contact op met VIB. Vermeld in de communicatie graag je bestelgegevens.

Ik heb mijn bestelling geannuleerd, maar het boek is toch bezorgd. Wat moet ik doen?
Als je jouw bestelling ondanks een annulering toch ontvangen hebt, dan was je bestelling al te ver in het proces om nog te kunnen annuleren. Neem in dit geval contact op met VIB via email. Vermeld in de communicatie graag je bestelgegevens.
Email: mijnstudievereniging@vuboekhandel.nl
Hoe lang duurt het voordat een boek geleverd is?
Boeken die op voorraad liggen, leveren wij de volgende werkdag. Vrijwel alle studieboeken kunnen we daardoor zeer snel leveren. Als de boeken niet op voorraad zijn, duurt levering van Nederlandstalige studieboeken 2 en buitenlandstalige studieboeken 3 werkdagen; uitzonderingen daargelaten.
VIB informeert altijd als een boek een langer dan verwachte levertijd heeft.

Vragen? Mail dan naar mijnstudievereniging@vuboekhandel.nl. We helpen je graag verder.
Ik heb mijn bestelling (nog) niet ontvangen, wat moet ik doen?
Online kun je u zien of je bestelling verzonden is of nog wordt verwerkt.
Als je bestelling in je account de status 'verzonden' heeft maar je deze nog niet ontvangen hebt, check dan allereerst de track-en-trace-code die je hebt ontvangen in je mailbox. Als je jouw bestelling 3 werkdagen nadat die is verzonden nog niet heeft ontvangen, kun je een mail sturen naar mijnstudievereniging@vuboekhandel.nl.
Om je zo snel mogelijk van dienst te zijn, verzoeken wij je vriendelijk je bestelnummer te vermelden in je e-mail en aan te geven dat het een bestelling via VIB betreft.
Retourneren
Onbeschadigde boeken kun je volgens de Wet Koop op Afstand retourneren. De koper heeft bij deze wet de verplichting om bij aflevering te onderzoeken of de goederen aan de overeenkomst beantwoorden. Indien dit niet het geval is, dient de koper Studievereniging VIB binnen tien werkdagen na ontvangst daarvan schriftelijk of per e-mail op de hoogte te stellen. Indien is aangetoond dat de goederen niet aan de overeenkomst beantwoorden, heeft Studievereniging VIB de keuze de betreffende producten na retournering daarvan te vervangen door nieuwe producten dan wel de factuurwaarde daarvan te restitueren.
Als je een boek retour wilt sturen, moet je de aankoopbon (een kopie) meesturen met de zending.

Stuur je aankoopbon mee met de retourzending!

Let op! Studieboeken worden NOOIT retour genomen in de laatste week voor het tentamen en als de periode is afgelopen.

Kan ik een boek ook bij de VU Boekhandel retourneren?
Ja, dat kan. Neem bij je bezoek aan de winkel je aankoopbon mee. Je moet aan hierboven genoemde voorwaarden voldoen om een boek te morgen retourneren.
Als je een boek retour wilt sturen moet je de aankoopbon (een kopie) meesturen met de zending.

Welke studieboeken mag ik nooit retourneren?
Uitgezonderd technische defecten worden boeken die zijn ingeseald verkocht zijn (van plastic verpakking voorzien) en niet meer ingeseald zijn niet retour genomen.
Boeken die voorzien zijn van een code worden nooit retour genomen!
Retourzendingen worden uitsluitend geaccepteerd indien de goederen onbeschadigd zijn.

Wie betaalt de retourkosten?
De kosten voor deze retourzendingen zijn voor rekening van de koper.
Retourzendingen zijn voor risico van de koper. Dit houdt in dat VIB niet aansprakelijk is voor het beschadigen of zoekraken van retourgestuurde artikelen. Vraag daarom altijd om een Track-en-Tracecode.

Krijg ik automatisch mijn geld terug als ik een bestelling retourneer?
Als je retourzending aan bovenstaande voorwaarden voldoet, krijg je het aankoopbedrag terug op je bankrekening. Als je een boek in de winkel komt ruilen, ontvang je een tegoedbon die onbeperkt geldig is. Studieboeken worden ALLEEN na overleg met en na toestemming van een medewerker van de VU Boekhandel geruild.

Ik heb een studieboek gekocht, maar ik ga stoppen met mijn studie. Kan ik het studieboek terugbrengen?
Je kunt studieboeken alleen terugbrengen als je kunt aantonen dat je stopt met je studie. Neem je aankoopbon(nen) mee. De boeken moeten in perfecte staat zijn. VIB brengt 20% retourkosten in rekening.
Laagste-Prijs-Garantie
VIB biedt een laagste-prijs-garantie voor aankopen voorafgaand en tijdens de collegeperiode dat het studieboek nodig is. Alleen in het geval dat je het studieboek goedkoper aantreft bij een Nederlandse (internet)boekhandel krijg je het prijsverschil terug van VIB. Zogeheten derdeleveringen van internetboekhandels zijn van deze garantie uitgesloten. Dat zijn leveringen waar een ander dan de internetboekhandel die je bezoekt het boek levert.

Niet-Goed-Geld-Terug-Garantie
VIB biedt een niet-goed-geld-terug-garantie voor aankopen voorafgaand en tijdens de collegeperiode waarin het studieboek nodig is. Deze garantie geldt alleen indien de docent duidelijk heeft gemaakt dat het boek helemaal niet nodig is. VIB behoudt zich het recht voor de informatie bij je docent te verifiëren.

Kan ik deze garanties ook bij de VU Boekhandel overleggen?
Ja, dat kan. Neem bij je bezoek aan de winkel je aankoopbon mee. Je moet wel aan de hierboven gestelde voorwaarden voldoen.
Ik ben nog geen lid, hoe kan ik een account aanmaken?
Tijdens het bestelproces voer je je adresgegevens in en kies je of je al lid bent van VIB. Ben je nog geen lid, dan kun je online lid worden. VIB neemt naderhand contact met je op om je lidmaatschap compleet te maken. Je kunt altijd je gegevens inzien en wijzigen via Accountgegevens op deze site..

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
Via Accountgegevens en wachtwoord vergeten op deze website kun je eenvoudig een nieuw wachtwoord opvragen. Na opgave van je emailadres ontvang je per email een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

Ik ben verhuisd, waar kan ik dit doorgeven?
Je kunt je gegevens wijzigen via accountgegevens. Wil je je recente bestelling ergens anders af laten leveren dan op het adres dat je opgaf bij je bestelling? Neem in dit geval contact op met de VU Boekhandel, die de verzending van de studieboeken doet. Vermeld in de communicatie graag je bestelgegevens.
Ik heb een ander emailadres, waar kan ik dit doorgeven?
Je kunt de volgende keer dat je bestelt je gegevens wijzigen of direct via accountgegevens.
Welke studieboeken moet ik kopen bij VIB?
Alleen de studieboeken die je nodig hebt voor je opleiding. De informatie op deze site is speciaal voor leden van VIB samengesteld. Leden kunnen er op vertrouwen dat de studieboekeninformatie klopt.

Kan ik als lid van VIB ook bij de VU Boekhandel kopen?
Leden van VIB kunnen bij de VU Boekhandel dezelfde korting krijgen op niet-Nederlandstalige boeken als bij VIB. Op Nederlandstalige boeken ontvang je 5% korting bij aankoop van 2 verschillende Nederlandstalige studieboeken.

Ik ga een vak volgen, maar dat vak staat niet op de website van VIB. Wat moet ik nu doen?
Bij sommige vakken worden geen boeken voorgeschreven. Die vakken staan dan ook niet op onze website. Het kan natuurlijk zijn dat een vak er niet opstaat terwijl er wel een boek nodig is. Wij horen die vergissing graag via: mijnstudievereniging@vuboekhandel.nl

Ik wil graag al mijn studieboeken in één keer kopen, kan dat?
Je kunt voor het hele jaar studieboeken kopen, maar wij raden het sterk af. Het is niet alleen duur, maar je neemt dan ook een risico. Soms treden er namelijk wijzigingen op in de voorgeschreven literatuur, of verschijnen er nieuwe edities van boeken. Dit kan dan betekenen dat je het verkeerde boek hebt gekocht, of dat je een boek hebt gekocht dat je helemaal niet nodig hebt. Bestel je boeken per periode, dan zit je altijd goed!

Ik heb een syllabus nodig, kan ik die bij VIB kopen?
Syllabi worden verkocht bij de VU Boekhandel en (vaak) online via deze site. Deze syllabi en readers worden besteld door de docenten of de coördinatoren van een vak. Zij geven door aan de drukker hoeveel syllabi er gedrukt moeten worden. De VU Boekhandel verkoopt de syllabi aan studenten en stuurt ze op bij internetbestellingen. Op een syllabus wordt geen korting gegeven.

Kan ik ergens zien of een syllabus al op voorraad is?
Syllabi of readers zijn pas op voorraad als je ze via deze site kunt bestellen. Als ze nog niet online staan, betekent dit dat we ze (nog) niet hebben.

Ik heb gehoord dat een syllabus op is. Kan ik syllabi bestellen?
De VU Boekhandel en VIB nemen geen bestellingen van syllabi die uitverkocht zijn in nota. Docenten of coördinatoren geven aan de drukker door hoeveel syllabi of readers er moeten komen. Wij geven het wel door aan docenten/coördinatoren als een syllabus op is. Je kunt het beste zelf even contact opnemen met de docent om te vragen of er een passende oplossing is en of er nog een nieuwe hoeveelheid syllabi gedrukt zal worden.
Hoeveel korting krijg ik op mijn studieboeken als ik lid ben van VIB
Als je lid bent van VIB, krijg je zeer gunstige korting op je studieboeken. Kijk voor meer informatie op deze pagina onder het kopje ‘Garantie'. Studieboeken bij studieverenigingen zijn altijd goedkoper dan elders.
Waarom moet ik mijn boeken soms eerst reserveren als ik lid ben van VIB?
Als je reserveert bij een studievereniging krijg je op Nederlandstalige studieboeken 10% korting.
Dit heeft te maken met de Nederlandse wetgeving. Als je een boek niet van tevoren reserveert, krijg je ook geen 10% korting.

Kan ik altijd reserveren?
Je kunt 10% korting krijgen op Nederlandstalige studieboeken aan het begin van de periode. Tijdens het reserveren zie je de datum staan. Je ontvangt de boeken pas nadat deze datum voorbij is.

Wat is de voorwaarde voor reserveren en het ontvangen van de korting?
VIB mag alleen 10% korting verlenen als meerdere leden hetzelfde boek hebben gereserveerd. Daarom moeten we deze reserveringen verzamelen. In het geval dat er niet voldoende reserveringen zijn, dan stort VIB het aankoopbedrag terug en moet je het boek kopen zonder de 10% korting.
Verkoopt VIB tweedehands studieboeken?
Jazeker! Via deze website kun je tweedehands studieboeken bestellen die andere leden van VIB niet meer nodig hebben.

Welke prijs betaal ik?
Dat verschilt per boek. Bij het bestellen kun je kiezen uit 'gebruikt' en ‘intensief gebruikt'. In het laatste geval betaal je nog minder, maar dan zijn er wel meer markeringen aanwezig in het boek.

Kan ik ook zelf boeken aanbieden?
Ja, dat kan. Via deze site kan je je studieboeken te koop aanbieden. Op het moment dat iemand je boek koopt, breng je het naar de VU Boekhandel en ontvang je snel je geld. Lees het bericht dat je ontvangt na je aanmelding goed.


delivery conditions privacy policy copyright disclaimer frequently asked questions contact
 
Welkom bij VIB